Pages Menu
 

Categories Menu

Posted by on cze 21, 2020 in Inne |

Szkoła w czasie pandemii – co się zmieni od września?

Szkoła w czasie pandemii – co się zmieni od września?

Po okresie przymusowej zdalnej nauki przyszła pora wakacji. Jednak razem ze zbliżającym się wrześniem pojawia się także dużo pytań o organizację roku szkolnego. Pandemia w Polsce przez ten czas się nie skończyła i nie wiadomo kiedy to nastąpi, dlatego Ministerstwo Edukacji Narodowej postanowiło przygotować szkoły i uczniów na naukę w reżimie sanitarnym. Poniżej przedstawiamy szczegółowe zmiany jakie będą obowiązywać w placówkach oświatowych.

ASPEKT PSYCHOLOGICZNY
Edukacja zdalna początkowa okazała się dla uczniów bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem, jednak wraz z przedłużającym się stanem epidemii, stawała się nużąca. Odczuwalny był brak znajomych z ławek, a także przekazywana wiedza nie była dostatecznie dobrze odbierana. Sama szkoła stoi przed logistycznym wyzwaniem, aby nauka w jej murach oraz samo funkcjonowanie było sprawne. Wielu psychologów i nauczycieli zwraca uwagę na psychologiczny aspekt braku bezpośredniego kontaktu z pedagogiem i przyjaciółmi. Dłuższe utrzymywanie obecnego stanu rzeczy może pogorszyć samo podejście ucznia do nauki oraz jego rezultaty.

ODCIĘCI OD MOŻLIWOŚCI UCZENIA
Następnym argumentem przywoływanym przy dyskusji o powrocie do szkół jest brak dostępności niektórych dzieci do komputera i Internetu. Podczas „narodowej kwarantanny” wszystkie rodziny były przez dłuższy czas zamknięte w domu, a to powodowało ograniczoną możliwość uczestnictwa w zajęciach. Na przykład kiedy w jednym miejscu jest trójka dzieci i jeden komputer, bez dodatkowych mobilnych urządzeń, a lekcje odbywają się w tym samym momencie. Nic dziwnego, że takie sytuacje generowały napięcia.

PODSTAWOWE ZASADY
Najważniejsze, aby uczeń przychodzący do szkoły nie posiadał żadnych objawów (np. kaszel czy katar). Przed wejściem powinna być mierzona temperatura oraz ustawiony płyn do dezynfekcji, z którego będzie obowiązek skorzystać. Do placówki będzie mógł wejść jeden zdrowy opiekun dziecka wyposażony w maseczkę. Sami uczniowie i nauczyciele nie muszą zakrywać ust i nosa, ale powinni utrzymywać dystans 1,5 metra między sobą i często myć ręce. Przerwy będą w różnych godzinach, najlepiej na świeżym powietrzu, tak żeby wszyscy nie spotykali się w tym samym czasie. Również klasy powinny przebywać w miarę możliwość w tej samej sali lekcyjnej, często wietrzonej. W przypadku WF-u, należy ograniczać sporty kontaktowe, a w samej szatni zachować dystans. Także przed wejściem do szatni muszą być płyny dezynfekujące. Uczniowie muszą posiadać swoje przybory i nie udostępniać ich innym.

3 WARIANTY NAUKI
Dyrektor szkoły może zdecydować się na jeden z wariantów nauki. Zależy to od sytuacji epidemicznej na danym obszarze. Ministerstwo wyróżniło następujące warianty – A, B i C.
Wariant A – to normalny tok nauki. Uczniowie przychodzą do budynku i przestrzegają wszystkich obostrzeń.
Wariant B – tzw. hybrydowy. Dyrektor może zarządzić zdalną naukę dla ucznia albo całej klasy. Służy też ograniczeniu obecności zbyt dużej liczby dzieci w szkole.
Wariant C – nauka zdalna dla wszystkich uczniów w szkole.