Prawa konsumenta
Czy dokonując zakupów przez Internet czujesz się bezpiecznie? Wiele osób, które nie znają dokładnie swoich praw na pewno czuje obawy. Ludzie żyją wciąż w wielkiej nieświadomości, gdzie nieuczciwi przedsiębiorcy z łatwością to wykorzystują.
Prawa konsumenta
Po pierwsze, a może i najważniejsze firmy mają obowiązek poinformowania konsumenta (osoby, która robi zakupy) w jasny i czytelny sposób oraz przed złożeniem zamówienia o poniższych punktach.
1. Dane, które w prosty sposób pomogą zidentyfikować przedsiębiorcę
2. Cechy towaru, którymi charakteryzuje się towar lub usługa
3. Cena jaka obowiązuje konsumenta wraz z podatkiem oraz wszelkie formy opłaty za dostawę i inne dodatkowe koszty
4. Procedura reklamacyjna
5. Termin, warunki oraz cała procedura odstąpienia od umowy
6. Koszty, jakie poniesie konsument w przypadku odstąpienia od umowy
7. Termin obowiązywania oferty oraz cena, która jest wiążąca
Prawko do odstąpienia od umowy
Według przepisów, które chronią nas konsumentów mamy prawo odstąpić od umowy przez Internet w okresie 14 dni bez podania jakichkolwiek powodów. Warto pamiętać, że ten sam termin obejmuje kraje Unii Europejskiej, Norwegię oraz Islandii.
Na czym polega cała procedura?
14 dni to magiczna liczba, ten termin upływa, jeśli chodzi o usługi od dnia, w którym konsument otrzymał towar. Warto zapamiętać i zwrócić uwagę na informację o prawie do odstąpienia, jeśli nie uzyskamy jasnego komunikatu termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Zanim odstąpimy od umowy konsument ma obowiązek poinformować przedsiębiorcę w przeciągu 14 dni. Zalecana jest pisemna forma oświadczenia, której kopię warto zachować jako dowód. Kolejny raz w ciągu 14 dni od przekazanej informacji należy odesłać zakupiony towar.
Firma ma obowiązek nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia zwrócić wszystkie zainwestowane pieniądze, wchodzą w to także koszty poniesione na dostarczenie. Interpretując przepisy istnieje możliwość odstąpienia od umowy jeszcze przed otrzymaniem towaru.
Zakupy to śliski temat, istnieją jak zawsze wyjątki. Nie podlegają tym regulacjom produkty, które ulegają szybkiemu zepsuciu, a także mają krótki termin przydatności. Przepisy chronią także przedsiębiorcę. O odstąpieniu od umowy mogą zapomnieć osoby, które na specjalne zamówienie zażyczyły sobie produkt, a także kilka innych podpunktów.
Zanim jednak zaczniemy się z kimś kłócić warto zwrócić uwagę czy nasze roszczenia nie są niewłaściwe oraz czy nie dotyczą umów związanych z przewozem osób, imprezami turystycznymi. Prawa konsumenta są jasne i czytelne, każda ze stron powinna być odpowiedzialna za swoje przedsięwzięcia.
Najnowsze komentarze