SEO – początki, rozwój, działanie
Czy zastanawialiście się kiedyś, jak to jest możliwe, że po kupieniu jakiegoś produktu, od razu wyskakują w przeglądarce reklamy promujące podobne rzeczy? Wszystko jest kwestią odpowiedniego pozycjonowania, znalezienia przysłowiowego „klucza” do naszej aktywności. Całość działań zmierzających do połączenia danego adresu z konkretnym słowem wpisanym w wyszukiwarkę nazywa się SEO. Na czym dokładnie polega to zjawisko?
POCZĄTKI
Pierwsze kroki podjęto razem z rozwojem Internetu. Druga połowa XX wieku, to czas powstawania najwcześniejszych wyszukiwarek, jednak to całe lata 90-te mocno ugruntowały znany nam obecnie system działania sieci internetowej. Zaczęło się w 1990 roku, wtedy zaprojektowano i uruchomiono pierwszą stronę internetową, co ciekawe, działa ona do dziś. Jej twórcą był Tim Berners-Lee – brytyjski fizyk. Następny przełom to rok 1998, narodziła się w tym czasie wyszukiwarka Google. Od tego momentu przybywało też coraz więcej stron internetowych z przeróżną tematyką. Konkurencja powodowała, że każda witryna chciała się znaleźć jak najwyżej na liście wyników, dlatego podjęto specjalne działania określane jako Search Engine Optimization, w skrócie SEO, mające na celu wyższe pozycjonowanie danej platformy.
ROZWÓJ
Zapotrzebowanie na promocję internetową ciągle rosło, doprowadziło to do zakładania profesjonalnych firm zajmujących się tą branżą. Z czasem wykształciły się fachowe pojęcia oraz nowe techniki, na przykład SEM – Search Engine Marketing. To rodzaj marketingu internetowego, który specjalizuje się w pozycjonowaniu zwłaszcza sklepów chcących wypromować swój produkt, mówiąc wprost – jest to reklama. Agencje starają się tak dopasować charakterystyczne frazy dla witryny, aby odpowiadały najczęstszym hasłom wpisywanym do wyszukiwarki przez użytkowników sieci. Z tą metodą wiążę się bezpośrednio PPC, czyli Pay Per Click. Przedsiębiorstwa zlecają wysokie pozycjonowanie linków sponsorowanych, które po kliknięciu odsyłają na ich stronę. Jednocześnie zobowiązują się płacić umówioną kwotę za każde takie kliknięcie. Osoby pracujące w SEO, dzielone są zazwyczaj na White oraz Black Hat. Taki podział oznacza stosowane techniki. White Hat używa uczciwych metod, niewzbudzających zastrzeżeń, z kolei Black Hat korzysta z tzw. sposobów „nieetycznych”, na przykład łączenie wykluczających się fraz, które przenoszą na platformę całkiem niezwiązaną z szukanym hasłem.
DZIAŁANIE
Pozycjonowanie można klasyfikować jako pracę on-site oraz off-site. Ta pierwsza oznacza wszystkie czynności podejmowane na konkretnej stronie internetowej, czyli korekta tekstów, poprawa wizualnego aspektu czy nowa budowa układu witryny. Natomiast off-site, to działania poza platformą, mające za zadanie dopasowanie wpisywanych haseł do wyszukiwarki, tak żeby wyświetlały optymalizowaną stronę.
W Polsce najwięcej agencji SEO funkcjonuje w Poznaniu, usługi jakie oferują obejmują także m. in. audyt strony czy sporządzanie raportów o działaniu danej witryny.
Najnowsze komentarze