Pages Menu
TwitterRssFacebook
 

Categories Menu

Posted by on Sty 2, 2018 in Prawo |

Nieudane zakupy przez Internet?

Nieudane zakupy przez Internet?

Lubisz zakupy w Internecie?

Upowszechnienie się Internetu zrewolucjonizowało wiele aspektów ludzkiego życia, w tym także… zakupy. Coraz więcej osób decyduje się na kupno różnego rodzaju dóbr za pośrednictwem sieci internetowej, a coraz to nowe sklepy internetowe wyrastają jak grzyby po deszczu. Nic w tym dziwnego, bowiem sklepy internetowe są rozwiązaniem niezwykle wygodnym, pozwalającym nam na zamówienie i otrzymanie zakupionych towarów bez wychodzenia z domu, choć oczywiście nie zawsze korzystając z ich usług uda nam się uniknąć przykrych niespodzianek. Są robić w sytuacji, gdy zakupiony przez nas towar nie spełnia naszych oczekiwań, nie jest zgodny z opisem czy zwyczajnie okazał się błędnym zakupem? Możesz wówczas odstąpić od zawartej umowy. Na czym konkretnie polega ten proces dowiesz się już za chwilę.

Prawo do odstąpienia od umowy

Każdemu konsumentowi, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa bądź umowę na odległość (do których zalicza się właśnie zakupy za pośrednictwem sklepów internetowych) przysługuje prawo do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny, w terminie do 14 dni. Prawo to nosi także nazwę prawa do namysłu i daje możliwość, aby kupujący zapoznał się z nabytym towarem i rozważył racjonalność jego zakupu. Warto pamiętać o tym, że prawo do odstąpienia od umowy oraz konieczność zwrotu zakupionego towaru, co do którego nabycia zmieniliśmy zdanie to dwie zupełnie różne kwestie i nie muszą one być dokonywane jednocześnie. Oznacza to, że odstępując od umowy nie musimy w tym samym momencie zwrócić towaru, który nie spełnił naszych oczekiwań. 14 dni, które konsument ma na odstąpienie od umowy rozpoczyna się w zależności od charakteru transakcji w momencie otrzymania zakupionej rzeczy przez konsumenta lub osobę przez niego wskazaną w przypadku umów sprzedaży pojedynczej rzeczy, lub też w momencie otrzymania przez nabywcę ostatniej rzeczy, partii bądź części zakupów, w przypadku, gdy umowa sprzedaży dotyczy wielu towarów. Jeśli do czynienia mamy z umową polegającą na regularnym dostarczaniu towarów przez określony czas ustawowe 14 dni rozpoczyna się w momencie otrzymania pierwszej rzeczy w subskrypcji, natomiast w przypadku pozostałych umów czas ten liczony jest w momencie zawarcia umowy sprzedaży. Warto także zapamiętać, że jeśli konsument zawierający umowę kupna na odległość czy poza lokalem przedsiębiorstwa nie zostanie poinformowany o przysługującym mu prawie do zwrotu towaru w terminie 14 dni, ma on prawo do skorzystania z tego uprawnienia przez następne 12 miesięcy – chyba, że w ich trakcie sprzedawca dostarczy mu taka informacje, wówczas termin będzie liczony od tego momentu.